خدای
متعال در آیه 79 سوره مبارکه واقعه می فرماید: «لا یَمَسُّهُ إِلَّا
الْمُطَهَّرُونَ»؛ از این آیه شریفه می توان نکاتی را در درباره قرآن در
حکومت امام زمان(عج) به دست آورد.
نکته ها:
1-تلاوت الفاظ و
فهم لغات قرآن، برای همه ممکن است، اما تماس با روح قرآن، طهارتی مخصوص می
خواهد. قرآن مطهر1 است و تنها پاکان می توانند آن را مس کنند. لذا نفرمود:
«لا یقرئه و لایفهمه الّا المطهّرون»، بلکه فرمود: «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ
الْمُطَهَّرُونَ»، چون تماس، معنای خاصی دارد. چنان که در روایات تصریح شده
که تنها مقربان درگاه الهی با قرآن تماس پیدا می کنند.
2-حضرت
علی(ع) در ضمن سخنی فرمود: «القرآن الدی عندی لایمسه الّا المطهرون و
الوصیاء من ولدی؛ به قرآنی که نزد من است جز پاکان و جانشینان از فرزندانم
به آن دست نمی یابند.» عمر پرسید: «آیا زمان معلومی برای ظاهر کردن آن
هست؟» آن حضرت(ع) فرمود: «آری، وقتی قائم(عج) از فرزندانم قیام کند، آن را
ظاهر می کند و مردم را به عمل کردن به آن وادار می نماید و سنت طبق آن جاری
می شود.»2
3-رسول اکرم(ص) در روز غدیر و در ضمن خطبه معروف خود، پس
از آنکه حضرت علی(ع) و یازده فرزند معصوم وی را جانشین خود معرفی نمود،
قرآن کریم را همراه همیشگی آنان خواند: «علیٌّ أخی و وزیری و وارثی و
وصیّی، و خلیفتی فی اُمّتی، و ولىّ کلّ مؤمن بعدی، ثمّ ابنَیَّ الحَسَنُ
ثُمَّ ابنِی الحسین ثمّ تِسعَه مِن وُلد الحُسین واحد بَعدَ واحد وَ هُم
مَعَ القرآنِ لایفارقهُم حتُی یَرِدوا یَرِدوا علىّ الحوضی».3
4-امام
باقر(ع) فرمود: «علم به کتاب خدای عزّوجلّ و سنت پیغمبرش در دل مهدی(عج)
ما رشد می کند؛ آنچنان که بهترین زراعت ها به بهترین وجه رشد می کنند.»4
5-در
خطبه 138 نهج البلاغه –که گفته شده امیرالمومنین(ع) در آن به سیره حکومتی
حضرت مهدی(عج) اشاره نموده- آمده است: «حضرت مهدی(عج) رای مردم را به قرآن
باز می گرداند، در زمانی که آنها قرآن را به رای و اندیشه [خود] مبدل کرده
اند.»
هنگامی که مردم از قرآن چشم پوشیده و امور را طبق اندیشه
نادرست خود پیش برند، ایشان مردم را از به کار بستن اندیشه های نادرست، نهی
و به رجوع به قرآن وا می دارد تا به دستور کتاب خدا رفتار کنند و مخالف را
دور اندازند.
6-در زمان حکومت امام زمان(عج) به آموزش قرآن اهمیت
فراوانی داده می شود. امیرالمومنین(ع) در این باره فرمود: «هنگامی که قائم
آل محمد(ص) قیام کند، خیمه هایی برپا کند و قرآن را به ترتیبی که فرود
آمده، به مردم بیاموزد.»5
7-متاسفانه قرآن کریم در امت اسلامی مهجور
مانده است به گونه ای که خود قرآن از قول پیامبر(ص) در آیه 30 سوره مبارکه
فرقان می فرماید: «وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا
هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً؛ پیامبر [خدا] گفت: پروردگارا! قوم من این قرآن
را رها کردند.»
رابطه میان انسان و کتاب آسمانی، باید دائمی و در
تمام زمینه ها باشد؛ زیرا کلمه «هجر» در جایی به کار می رود که میان انسان و
چیزی رابطه ای باشد، ولی از هم جدا شده باشند. بنابراین، باید تلاشی همه
جانبه داشته باشیم تا قرآن را از مهجوریت درآوریم و آن را در همه ابعاد
زندگی، محور علمی و عملی خود قرار دهیم و رضایت پیامبر عزیز اسلام(ص) را
جلب کنیم.
لازم است بدانیم که نخواندن قرآن، ترجیح غیر قرآن بر آن،
محور قرار ندادن آن، تدبر نکردن در آن، تعلیم ندادنش، به دیگران و عمل
نکردن به آن، از مصادیق مهجور قرار دادن قرآن است. حتی اگر کسی قرآن را فرا
بگیرد ولی ان را کنار بگذارد و به آن نگاه نکند و تعهدی نسبت به آن نداشته
باشد، او نیز قرآن را مهجور کرده است.6
درباره این سایت